یکی از چند...

عطر مردانه عطر زنانه

«ببخشید مزاحمتون میشم! این عطر مناسب آقایون هم هست؟»

«دوست عزیز من یه عطری میخوام که برای خانوما مناسب باشه و به عنوان هدیه برای همسرم بگیرم. عطرای زنونه شما کدوماست؟»

این دو سوال، مشتی از خروارها سوال مشابهیست که سال هاست از من و از تیم من در خصوص جنسیت عطر می پرسند. انگار در خودآگاه تمام ما این مرزبندی شکل گرفته که یک عطر باید تکلیف خودش را با جنسیت مخاطبش روشن کند!

به عبارتی انگار ما عادت کردیم در پی دیدن یک شیشه عطر، عباراتی مثل For men، For Women و … را ببینیم تا خیالمان راحت شود که انتخاب درستی می کنیم.

اما دوستان باور کنید این طور نیست.

بگذارید کمی برگردیم به عقب و تاریخچه عطر را مرور کنیم:

یک زمانی بعد از شروع عصر صنعتی سازی، ایده ساخت و فروش عطر به منظور درآمدزایی به ذهن عده ای رسید و کم کم عطرسازی از حالت سنتی و محلی خودش به سوی حالتی که هم اکنون می بینیم، در آمد.

اما در آن ابتدای کار، فرهنگ غالب مردم در بسیاری از نقاط دنیا این بود که مردها عطر نباید بزنند(البته منظور این نیست که مردها نمی توانستند بوی خوش بدهند) و این زن ها هستند که باید برایشان عطر ساخت، چون بهتر می توان جذبشان کرد. و این شد که در ابتدا تقریبا ًهر عطری که ساخته و وارد بازار می شد، فقط مخصوص خانم ها بود و بس.

اما با گذر زمان، همان جریان صنعتی سازی عطر، به این نتیجه رسید که باید بازار خود را گسترش داده و نیم دیگری از جامعه را هم برای فروش محصولات خود ترغیب کند. و این شد که کم کم پای عطرهای مردانه هم به بازار باز شد. و قصه تفکیک جنسیتی عطرها از همین جا کلید خورد.

حال من به عنوان یک عطرساز، از شما سوالی می پرسم و دوست دارم ذهن شما را به چالشی بکشم که شاید پیش از این به آن فکر نکرده بودید. و سوال این است:

«کدام حس از حواس پنجگانه انسان قابلیت تفکیک جنسیت دارد؟»

به عبارتی شما برای شنیدن یک موسیقی، اول نگاه می کنید به برچسب For men یا For women چاپ شده روی کاور آهنگ؟

یا برای چشیدن طعم یک غذا ابتدا می بینید که آن غذا برای آقایان مناسب است یا برای خانم ها؟

یا مثلا برای خرید یک تابلوی هنری از یک گالری، از فروشنده یا آرتیست تابلو در خصوص جنسیت مناسب آن اثر هنری سوال می پرسید؟

خب فکر می کنم تا این جا منظور و مقصود خود را به طور شفاف بیان کرده باشم؛ همان طور که هیچ اثر هنری دیگری مخاطبان خود را سانسور نکرده و برایشان جنسیت قائل نمی شود، برای عطر هم درست نیست که چنین تفکیک و ظلمی را قائل شویم.

لطفاً به این موضوع بیشتر فکر کنید و فکرهای خودتان را برای من هم بنویسید تا با هم به اشتراک بگذاریم…

6 Comment(s)

  1. مریم

    سلام. من یادمه اولین باری که توی واتس اپ به بچه های شما پیام دادم که یه عطر مردونه میخوام، بهم گفتند عطر جنسیت نداره و این برام خیلی خیلی عجیب به نظر رسید. اما با این دیدگاه شما موافقم که نباید به قول شما “ظلم” کرد در حق عطر و اونو جنسیت زدش بکنیم. واقعا تفسیر قشنگی بود و لذت برم از این نوع نگاه

    1. علی حبیبی
      علی حبیبی

      بله درسته همیشه برای تغییر نگاه می شه فرصتی رو در نظر گرفت. تعصب پذیرش رو سخت می کنه و متاسفانه “جنسیت عطر” یکی از همین تعصب هاییه که به عقیده ما طی سال های آینده به طور خیلی محسوسی از بین می ره

  2. مریم شهیدزاده

    با سلام و احترام به نظر شما. به عقیده من عطر زنانه و مردانه دارد مانند لباس. ادکلنهای تند برای آقایان خیلی جذاب است ولی برای خانمها اصلا. به عکس عطرهای ملایم برای خانمها جذاب است ولی برای آقایان به هبچ وجه

    1. علی حبیبی
      علی حبیبی

      از این که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم

  3. سما راد

    با سلام،دقیقا همین طوره و حق با شماست ،راستش تا به حال این طور به قضیه فکر نکرده بودم،واقعا دیدگاه بسیار جالب ،متفاوت و درستی دارید ،تبریک می
    گم و ممنون که من رو هم آگاه کردید .

    1. علی حبیبی
      علی حبیبی

      سپاس از اشتراک نظر شما

دیدگاهی بنویسید