یکی از چند...

عطرسازی بهتر است یا تواضع؟!

ملاقاتی با استاد حمید مرآتی کاشانی…

 

مدت هاست، (واقعا مدت هاست) به این موضوع فکر می کنم که ما در جامعه خودمان بسیار محتاج «افتادگی» هستیم…

ببینید چه مفهوم عمیق و ظریفی پشت این جمله است: «درخت هر چقدر پربارتر است، شاخه هایش پایین تر است»

یا مثلاً «افتادگی آموز اگر طالب فیضی / هرگز نخورد آب زمینی که بلند است».

ما در فرهنگ باستانی و قدمت دار خود بسیار این مفهوم «تواضع» را ستایش کرده و از آن گفته ایم، اما واقعاً نمی دانم که علت این ستایش های بسیار، ناشی از «کمبود عمل به آن در تمام طول تاریخ» این سرزمین بوده یا «فراوانی عمل به آن در گذشته»؟

در هر حال چیزی که مشخص است این است که در عصر حاضر یکی از فرونشست های اخلاقی جامعه ما، همین کمبود تواضع واقعی آدم ها و «خود برتر بینی» بسیار ماست. انگار یادمان رفته است که قانون طبیعت این است که «هر چه بیشتر بیاموزی قاعدتاً می فهمی که کمتر می دانی». ما این قانون را به این صورت تغییر داده ایم : «هر چه کمتر می دانی، ایرادی ندارد، به جایش بیشتر ادعا کن (تکبر نشان بده، زرق و برق کارت را بیشتر کن، خودت را بگیر و …) تا جبران آن ندانسته ها شود!»

حتما این حرف ها برایتان تجسم خیلی ملموسی دارد، چون روزانه با این فرهنگ بد تکبر و خود برتر بینی بسیار در تماسیم و به نوعی برایمان دیدن و شنیدن این چیزها عادی شده.

حال ممکن است بپرسید این حرف ها چه ربطی به عطر و عطرسازی دارد؟ می گویم برایتان!

به تازگی برای حضور در یک نمایشگاه تخصصی در زمینه عطر، به خارج از کشور سفر کردم و در آن جا افتخار ملاقات با یکی از بزرگان عطرسازی دنیا را داشتم. مردی که اتفاقاً یک ریشه ایرانی هم دارد و شاید بتوان گفت تنها عطرساز بین المللی ایرانیست که برای برندهای بزرگ عطرسازی، عطرهایی طراحی کرده است؛ منظور من کسی جز «استاد حمید مرآتی کاشانی» نیست.

انتظار من از این ملاقات، بسیار تفاوت داشت با آن چه که واقعا پیش آمد؛ یعنی با توجه به این که در ایران من در کمتر زمینه ای متخصص بی ریا و بی تکلف دیده ام، انتظار برخوردی مشابه همان را در این ملاقات داشتم. اما ایشان با سعه صدر بسیار، با تواضعی از جنس پربار بودن و نیز با کلامی گرم و بی تکلف من را پذیرفتند (البته از مدت ها قبل مفتخر بودیم که ایشان با برند آیلی روما آشنایی داشتند). صحبت های تخصصی بسیار خوبی با هم دیگر داشتیم و من به معنای واقعی کلمه در یک کلاس درس کوتاه اما بسیار پربار، به شاگردی ایشان نشستم و آموختم.

همان جا و در همان لحظات بود که باز این جمله مدام در سرم می چرخید: «درخت هر چی پر بارتره، شاخه هاش پایین تره». این نمود رفتاری ایشان، بسیار برایم خوش آیند و عبرت آموز بود؛ دوباره یادم آمد که پُر باشم و افتاده، پر باشم و مهربان، پر باشم و پاسخگو…

من آرزو می کنم تا به این صفت پسندیده انسانی تمامی ما مزین باشیم و اگر جایی نقصانی در دانش و هنر خود داریم، به جای پافشاری بر روی ادعاهای بی پایه ، آن را بپذیریم و متواضعانه به اصلاح آن بپردازیم. شاید در کوتاه مدت نتیجه خوبی نگیریم، اما همیشه این «بلند مدت» ها هستند که در خاطر می مانند…

در آخر مایلم تا نظرات ایشان در خصوص عطرهای آیلی را با شما به اشتراک بگذارم؛ این باعث مباهات من است که یک استاد بین المللی عطرسازی، به بررسی عطرهای من بپردازند و این کلیپ چکیده ای از صحبت های ایشان پس از بررسی عطرهای پرژنالیتی، شرلوک هلمز، کاریزما و نرگس مست است(متاسفانه در آن زمان عطرهای سمفونی دریا و انتایس همراهم نبود!).

 

 


برای آشنایی بیشتر با برخی از عطرهای استاد مرآتی کاشانی، به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.fragrantica.com/noses/Hamid_Merati-Kashani.html

 

9 Comment(s)

  1. A Ghadiri

    واقعا حرف ندارید،من از تمام عطرهاتون استفاده کردم،و در همشون یک چیز محسوس بود اونم کیفیت فوق العاده ی عطرها،به خصوص عطر شرلوک هلمز و پرژنالیتی??❤❤

    1. علی حبیبی
      علی حبیبی

      از همراهی و مهرتون سپاسگزاریم. با انتخاب همزمان این دو عطر، سلیقه بویایی شما کاملا مشهوده

  2. محسن آخوندی

    از پادکست رخ به شما رسیدم شما شایسته تحسین هستید تکبر از شما دور باد

    1. علی حبیبی
      علی حبیبی

      دور باد…

  3. امیر ارججمندی

    کارهای شما عالیه هستند من برای اولین بار و از طریق ‌‌‌‌‌‌‌‌ بچه های شرکت عطر هجا با شما آشنا شدم و بعد از تهیه عطر پرژنالیتی به علم و درایت شما در این زمینه ایمان آوردم امیدوارم که به زودی شما را هم مانند استاد مرآتی در قله های عطر سازی جهانی ببینیم .

    1. علی حبیبی
      علی حبیبی

      سلام امیر عزیز. سپاس از لطف و انرژی خوبت.

      1. محمدصادق سردارجوان
        محمدصادق سردارجوان

        سلام
        اوقات خوش

        علی عزیز:
        هنوز نتونستم رایحه های طراحی شدهٔ توسط شما رو استشمام کنم، اما خیلی خوش حالم که بعد از مقداری جست و جو، با شما آشنا شدم.
        از پختگی روح شما، تفکر و منشتون بسیار حظ بردم و حدس میزنم که سه چهار تا از محصولاتتون هم مطبوع طبع و سلیقه م باشه.
        چراکه حس و حال و سِر درونی هنرمند، در اثرش جاریه.

        امیدوارم بتونم عطرهاتون رو تست کنم و از نزدیک با شما صحبت کنم و ازتون راهنمایی بگیرم.

        بر قرار و پایدار باشید.
        به امید دیدار

        1. علی حبیبی
          علی حبیبی

          محمدصادق عزیز، از لطفت سپاسگزارم، سلامت باشی

  4. فرزاد

    با درود
    من به تازگی مجموعه سمپل های شما رو سفارش دادم و هنوز هیچ کدوم رو امتحان نکردم. نکته جالب این ویدیو اینه که کاشانی عطر نرگس مست رو پسندید. با توجه به عطرهایی که ایشون طراحی کرده می شد حدس زد که از ترکیب گلی, وانیلی و عنبر و مشک خوشش بیاد.

دیدگاهی بنویسید