داستان عطر آیلی

خانه عطرسازی آیلی

عطر آیلی؛ هنری نو، با عشق، از سرزمینی کهن

ما، به لطف ایزدی و به پشتوانه همت خود دست به تغییر جریان هنر عطرسازی در ایران زدیم. جسارتی بزرگ کردیم و خواستیم تا دیگر یک عطر فاخر لزوماً خارجی نباشد. مگر چه اتفاقی رخ داده که چنین باوری را نمی توان به نمایش گذاشت؟
این پرسش «چرا ایران نه؟» که از دیرباز ذهن ما را به خود مشغول ساخته بود ، با عطش این که دوست داشتیم روزی عطرهایمان در هر خانه ای و بر هر پیراهنی خودنمایی کند، در نهایت ما را بر آن داشت تا روح و جسم خود را در آوردگاه عطرسازی هم سو و هم آوا نماییم، تا داستان عطر آیلی آغاز گردد.

البته موانع بر سر راه از جمله کسب دانش مربوطه، سرّی بودن بسیاری از فنون عطرسازی، نبود تجربه قبلی در ایران و نیز مشکلات داخلی کشور جهت تهیه مواد خام اولیه بسیار مبرهن و آشکار است و نیازی به تشریح ندارد. اما این تنها صبر و اشتیاق بود که به کمکمان آمد و در نهایت آن شد که حال عطرهای آیلی نه تنها در ایران، که در دنیا شناخته شده می باشند و این دومین جسارت ما بود.
باعث افتخار است که نام عطر آیلی و کشور ایران هم اکنون در وبسایت های معتبر و مرجع عطرشناسی در دنیا، از جمله Fragrantica و Basenotes، به عنوان اولین و تنها عطر نیش ایرانی ثبت و معرفی شده است.

اما افتخار بزرگ تر ما، اعتماد و اقبال طیف فرهیخته ایرانیان و حتی سایر کشورهای جهان است که از سراسر دنیا، همراه، مخاطب و مشتری ما بوده و هستند و بسیاری از ایشان نه تنها یک بار، که بارها عطرهای مختلف ما را تهیه کرده اند و پاسخ پرسش «چرا ایران نه؟» را به خوبی داده اند.

هر سرزمین و کشوری را به صنعت و تبحری می شناسند و هر مردمی را به مرامی. اما هرگز نمی توان هنری را در حصار مرزها نگاه داشت؛ خاصیت هنر آزادی آن است.
شاید مهد هر هنر را بتوان به سرزمینی نسبت داد، اما روندگی هنر آن را به هر جایی می تواند بکشاند و این همت انسان هاست که این جریان رونده را می سازد.

علی حبیبی عطرساز

علی حبیبی، نام آشنای هنر عطرسازی در ایران

سنگ بنای خانه عطرسازی آیلی که در ابتدا با نام Ayli Perfumes شناخته می شد، در سال ۱۳۹۶ با نام و نشان قانونی و ثبت شده “آیلی روما”،  توسط علی حبیبی (Ali Habibi) گذاشته شد. وی متولد سال ۱۳۶۵ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معماری کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد.
او طراح و ایده پرداز عطرهای آیلی است که پس از سال ها ممارست برای کسب دانش و هنر عطرسازی از کشورهای صاحب نام در این حوزه، و همچنین ارتباط با عطرسازان بزرگ دنیا، موفق به راه اندازی خط تولید عطرهای دست ساز و شخصی خود گردید که البته این مهم به همراه تیم کوچک اما پرانگیزه و متعهدش صورت پذیرفته است.